Tuesday, May 10, 2011

mOtheR's daY

assalamualaikum..
sebenarnye, saya rasa macam pelik skit coz saya dah pernah post topic mother's day ni. tapi tak tau ape yang terjadi, ia hilang dalam senarai entry saya..pelik..

apepun, sebab ianya berkenaan hari ibu, maka saya akan terus gigih menulis entry ini.

"ibu, ibu..engkaulah ratu hatiku" sejauh mana lagu ini meresap kedalam jiwa korang ek? sejauh mana maksud lagu yang tersirat mahupun tersurat ini ditafsir korang?

apepun pandangan atau buah fikiran korang terhadap lagu ni, semuanya sebab kita ini ada ibu/mak/emak/ummi dan lain2 panggilan untuk wanita yang melahirkan kita..kan, kan?? ^_^

hari ibu saya tahun ini??
bilamana saya teringat yang hari ini adalah hari ibu, saya terus berbisik "selamat hari ibu, mak..hajar sayang mak"..hanya bisikan yang saya tak tau sama ada mak saya dengar atau tak. cuma itu yang dapat saya katakan dalam bisikan..(semoga roh mak tenang di sampingNya).
tahun ini, tahun pertama saya tak dapat nak verbally secara direct/telepon wish kat mak sy sebab bondaku telah pergi bertemuNya..

tapi kalu dia masih ada, she definitely akan reply wish saya dengan "oo ye ke, terima kasih." dan saya dapat bayangkan (kalau saya wish melalui telepon), die akan tersenyum  sipu dengan kata2 tu..(senyuman mak macam saya kot, cume bezanya umur kami ^_^)..setakat yang saya ingat, sejak saya tau kewujudan hari ibu, saya tak pernah missed untuk wish mak saya hari ibu, malah pernah saya bagi sejambak bunga untuk mak saya..^_^

erm...rindu betul pada mak..rindu sangat..Allah saje yang tau betapa saya rindu pada dia, kata2 nya, bebelan die, nasihat die, senyuman die dan segala2nya tentang emak..
lagi2 bila saya sendiri memegang title ummi kepada aiman, baru saya sedar dengan penuh mendalam erti kata 'hati ibu'..

teringat juga kata2 mak, "kau tak tau ape mak rasa, nanti dah jadi mak..baru kau tau.." masa ni saya tak ingat kenapa mak cakap macam ni..huhu..tapi, memang betul ape kata die..dan untungnye, saya anak perempuan dan berpeluang menjadi seorang ibu.

tau tak?? sejahat2 seseorang individu tu, sape yang sanggup terima, memaafkan die? mak..emak die la..(selain Allah)..

memang rindu die..lagi2 bila berat sangat rasa hati ni membendung perasaan, terasa macam nak telefon emak untuk cerita macam2 kat die..(kadang2 bila saya sedih dengan sesuatu perkara, saya akan telefon emak..bukan untuk cerita perkara yang membuatkan saya sedih, tapi cukup sekadar dengar suara emak..saya akan rasa kekuatan seorang ibu yang akan terus memihak kepada anaknya dan membuatkan saya terus tabah).

saya rindu bila saya rasa semua orang salahkan saya, hanya mak yang kata tak apa kalau buat salah.
rindu bila rasa diri ni memang dah jauh terperosok kat dalam, mak datang dengan kata2 penaik semangatnya.
rindu bila saya rasa dah tiada siapa nak berkawan dengan saya, mak kata mak setia di sisi saya.
rindu bila saya buat salah bukan sekali malah berkali2, mak tetap kata selagi masih ada masa kau mesti terus cuba.
rindu bila saya buat kuih tak jadi, mak datang tengok hasilnya dan sambil tersenyum dia akan kata 'cuba lagi lepas ni' selepas rasa kek yang bantat..tapi die terus makan macam kek tu sedap.
rindu bila saya keluar bermain, mak datang bawa air dan kadang2 sama join gelak ketawa (kalau arwah abah ade, die juga turut serta).
dan macam2 moment yang saya rindu bila bersama emak.
paling saya tak kan lupa, saat saya rasa hanya mati penyelesaian segala dan airmata tak putus asyik berjurai2, emak datang sebelah saya, sambil memegang tangan dan bahu saya tanpa berkata apa2, dia turut mengalirkan airmata tanda walau ape yang terjadi, emak sentiasa di sisi saya. saya anak dia.
mak saya tidak berpelajaran tinggi, tapi dari ilmu keibuan, die cukup untuk jadi yang teratas di hati saya.

terima kasih emak untuk segalanya. terima kasih Allah atas pinjamanNya, emak saya.
the one and the only Pn. Hajah Zaitoon Bt Mansor.


bila teringat semua moment tu, macam nak kuar juga airmata ni..(siapa yang tak kan..)


buat la macam manapun, kita masih tak mampu nak balas jasa seorang ibu..(hanya berdoa agar Allah membalasnya)

dari dulu sampai sekarang, saya memang benci tengok anak yang layan makayah mereka dengan cara kurang ajar..kuatkan suara dan sebagainya (bab makayah ni, memang pantang!!)..tak kiralah siapa mereka (even tengok drama pun saya leh emosi bab2 macam ni..huhu)..jeles juga bila tengok diorang mesra bersama mak
masing2 tapi tidak saya..rasa nak nangis lagi..-.-

kepada mereka yang masih mempunyai makayah, hormatilah mereka..(ringkas je pesanan ni, kalau tak faham tak tau la..).
kepada yang makayah nya sudah kembali ke rahmatullah, jangan putus doa untuk mereka (ingatan pada diri sendiri juga). doa anak yang soleh adalah salah satu harta makayah kita yang berpanjangan.

** tak lupa kepada semua ibu2, ibu mertuaku juga mak/ummi/emak/mummy/mama dan lain2 panggilan asalkan kamu seorang yang pernah melahirkan, "selamat hari ibu" saya ucapkan. semoga kita terus tabah menjadi ibu.
+ syurga terletak di telapak kaki ibu, maka jangan di salah gunakan ye..^_^
+ setiap kata2 ibu itu adalah doa dan ia dimakbulkan, jadi jangan tersilap kata/doa ye ibu..anak kita, masa depan kita dunia dan akhirat ^_^

** ummi tunggu aiman wish ummi hari ibu..mesti saya nangis sebab saya ni sensitif..huhu ^_^

+- hari ibu penting untuk diucapkan oleh para anak juga suami kepada ibu dan ibu anak2nye, kerana wanita ini mudah tersentuh hatinya..jadi, dalam 365 hari yang korang kate hari2 boleh sambut hari ibu tu, ape salahnye amik satu hari ni untuk ucapkan terima kasih ibu n selamat hari ibu buat bonda korang tanda penghargaan..sure ibu/wanita itu ingat sampai bila2 at least untuk setahun tu (tunggu sampai hari ibu tahun depan, itupun kalu masih bernafas). saya wanita dan ibu, jadi saya juga turut rasakan perasaan itu..(dan yakin semua wanita/ibu at least mengharapkannya walaupun tak terungkap ::typical ibu:: )

habis sudah, terima kasih membaca ^_^

nurkilan oleh;

No comments: