Wednesday, April 27, 2011

maLunYa saYe..

..pelik sy tengok seseorang tu..

dok tarik-tarik kain yang memang pendek. malu le saya..
haish..budak-budak remaja zaman skang, zaman yang hampir kiamat ni..

udah memang kain tu pendek, ape lagi nak ditarik-tarik untuk labuhkan die kan..konpemla tak bley..
saje konon nak tunjuk yang "saya pun ada rasa malu tau..janganle pandang lame-lame kat bahagian bawh i ni..malu.."

bak kate pengacara 'edisi siasat', tv9..
"ape kejadahnya.."

erm..tak tau la ye..kalau diimbas balik..(ikut pemantauan saya la)..

ms sy sekolah rendah dulu..xpernah pulak cikgu mewajibkan pakai tudung n baju kurung..(skang mcm mn ek?)..so, to be honest ms sekolah rendah (sampai darjah 2 pun sy masih pakai gaun biru sekolah tu..rambut tocang 2..hehe (terasa comel plak teringat zaman kanak2..;P)..eh, dah lari skit..

tp, dek wujudnya matapelajaran agama dan sekolah agama(belah petang, n orang johor tau le pasal ni), sy dan ade sorang dua lagi pelajar perempuan (yg sorang tu anak imam, ye..) mula pakai baju kurung dan bertudung..(nk pg sekolah agam xpakai tudung, memang tak mungkin le kan..(bg sy la). then, secara tak langsung dan rasminya saya mula bertudung, sebab?? bkn sbb saya tengok orang lain bertudung, saya pun nak bertudung..bukan juga sebab cikgu agama suruh(tidak secara rasmi, tp dgn ilmu yg disampaikan..)..tak lain tak bukan, kerana tuntutan agama islam.
lagipun, dah diajar cikgu kan berkenaan tutup aurat kat sekolah kebangsaan, sekolah agama..tak kan tak reti2 lagi? tak faham lagi dosa ke pahala?? adoi..

masuk sekolah menengah plak, lagi le malu nak buka2 tudung ni..(faktor kematangan ye)..so, memang tak mungkin le nak free2 je kasi orang bukan muhrim tengok aurat i ni..hehe..malu saya..

soal pakaian plak, memang kene tutup la ye..ms dolu2 plak, tak de la pakaian jarang2 ni..(atau mungkin sy tak didedahkn dengan jenis kain macam ni..hehe..selamat..)

sampai sekarang, alhamdulillah tudung masih terlekat di kepala dan pakaian masih terjaga..lagi2 bila dah kawen ni, auratku hanya untuk bintang hatiku ^_^

itu saya..dan zaman sekolah saya dengan bertudung..
(mungkin leh cakap saya ni bukan le baik sangat dan bukan le alim sangat..:: memang xpernah mengakupun:: ,cuma..xde la saya ni terlalu berani melawan arahan Allah yg satu ni.

ce tengok sekarang..

kalau tak silap, ramai budak sekarang lagi cantik bertudung bila pergi ke sekolah..(sejuk mata memandang)..tapi, yang sedihnya..ramai jugak yg keluar je sekolah terus tarik tudung (nauzubilah)..atenye, korang ni pakai tudung sebab ape ye?? konpius saya..salah mereka ke salah sistem negara kita? erm..

sudah la dengan yg tak bertudung..ade pulak yang bertudung tapi tak sempurna..(macam mane tu?fikirlah..)
pakai tudung tapi baju singkat, seluar ketat dan nampak bahagian tuut..
malula saya nak cakap lebih2, coz saya pun kaum hawa..

dan sekarang ni, banyak pula kes2 berkenaan dengan hubungan terlarang, maksiat..haish~~ :: sungguh saya risau nak membesarkan anak pada zaman akan datang..perlu banyak ilmu, banyak sangat..::

rasanya, kes2 ni mungkin ada berkaitan dengan menutup aurat..ye, ade juga yang dah tutup aurat pun tetap mengalami kisah2 tak berapa best..but at least kamu sudah mengambil langkah berjaga2 dan mengikut perintahNya kan? selebihnya, hanya Dia yg tau..yg penting kte kaum hawa jangan provoke kaum adam. they are man, u know..man..

ade orang cakap, "ala, kalu bertudung tapi hati busuk buat ape. baik tak yah pakai tudung, yg penting hati baik.." sesuai ke cakap mcm tu kalu kamu itu beragama islam??

:: saya doakan semua kaum hawa yg beragama islam yg baik hati akan dibukakan hatinya untuk bertudung..amin::

xpela, malu saya nak cakap lebih2..biar saja anda yang berfikir ye..^_^
Allah SWT tidak meletakkan sesuatu hukum jika ianya tidak bersebab..kita punya akal dan fikiran. gunakanlah sebaik mungkin..^_^

dan mungkin saja sistem pendidikan negara kiat perlu  lebih menerapkan "wajib menutup aurat bagi wanita muslim" dan terangkannye dengan lebih kemas agar pendidikan ini betul2 difahami ^_^

" saya sayang kaum hawa "
(bukan sebab saya suka kaum sejenis ye, tapi wanita ini memang harus disayangi dan dihormati)




1 comment:

fusherna said...

masa kita dulu bukan ramai pakai tudung.k.husna sek convent sampai form 5 pun ada budak Islam pakai pinafore biru tu. tapi kita pakai sbb nak pakai (darjah 4 pakai tudung sampai hari ni alhamdulillah)

masa sekarang ramai pakai tudung sebab ramai pakai tudung, bukan sebab nak pakai.

tambah pula byk fesyen tudung skrg ni kan..

moga2 mereka2 ini diberi hidayah oleh Allah