Monday, March 28, 2011

:: watch your mouth ::

assalamualaikum..

rasenye entry kali ni just nak share je yang sesungguhnye kite kene think berkali2 bile nak cakap..why??

sebab..ape yang keluar dari mulut kite tak boleh nak tarik balik dah..bak kate pepatah "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata..terimalah padahnya.."..tapi, tu kalu orang yang terbabit dengan kata2 kte yg dah terlajak tu realize le..boleh juga le kite minta maafkan..

kalau orang yang dah terasa dalam diam, macam mana?? korang mesti selalu cakap or fikir macam ni kan.."nasib le die, sape suruh terasa.." - not good..

sepatutnye, segala perbuatan dan percakapan kite yang mungkin menyebabkan orang sekeliling kte terasa, patut kite fikirkan (lagi2 sindir dalam diam)..worst come worst, kite patut tegur directly pada die (dengan cara berhemah le) atau, just be silent..pernah dengar pesanan berbunyi, "diam adalah lebih baik dari berkata2" ??
actually pesanan ringkas tu maksudnye sangat dalam..berhenti sekejap n fikir..

kata2 (tak kiralah melalui tulisan atau bentuk apepun) sepatutnye tidak mendatangkan bahaya atau penyebab terputus atau penjarak hubungan sesama manusia..(bukan le maksudnya kite ni kene memujije..but, u know what i mean).

sejak dari kecik lagi makayah kte dah pesan dan selalu jaga tutur bicara kte kan..
contoh: " si polan, tak baik cakap macam tu nak..mak tak ajar anak mak cakap yang bukan2 .." dan macam2 lagi yang makayah kte ajar tentang adab sopan orang timur ni kan..lagi2 yang beragama islam..
even sekarang ni, dah ramai makayah realize n start pesan baby dalam perut tu untuk jadi orang yang berbudi bahasa..(tak betul ke?)

in some cicumtances, kite juga akan terasa or pedihnya ulu hati bile dapat tau/ terbaca something yang sangat melukakan hati.."what you give, you get back", jadi kalau tak nak lagi diri terasa lagi dan lagi..belajarlah berfikir sebelum tulis/cakap ape2 dan elakkan sakitkan hati orang lain..

kadang2 kite sedar ape yang kte buat tu bakal buat orang lain mengelabah/sakit hati..tapi kite tetap buat..just nak ingatkan, yang Allah itu Maha Adil..dan hidup ini bagai roda..hari pembalasan pasti ada dan makin hampir..

harini, anda mungkin sakit / terasa hati..diam..(mungkin leh menangis skit kalu nak;P)..mengharapkan hati tabah..mungkin anda rasa diri teraniaya..tapi ingat, doa orang yang teraniaya, makbul..kalau saya, saya doakan semoga saya tabah hadapi dugaan dariNya..dan semoga rezeki saya bertambah dengan keredhaanNya..amin..

** doa ibu makbulkan..jadi, saya selalu pesan kt aiman..aiman anak yang soleh, beriman, penyabar dan lain2..tanpa jemu.. ^_^ **

semoga kata2 saya menjadi doa yang makbul untuk aiman ^_^


huargh!!!
ummi+walid+aiman
bile walid tidur
::reaction::
a:m:u:k

new habit
this is me, ahmad nur aiman
layan mata
i luv his cute mouth..;P

No comments: