Thursday, October 1, 2009

nAk crIte je

napela hrni aku rs mcm xbestje..??

erm..meh nk crite skek..

angan2 mat jenin aku..huhuhu

dr sekolah rendah lg nk jd cikgu..
cikgu, mcm abah aku..arwah abah..
tp, aku xmembesar dlm keadaan abah seorang cikgu..cume guru besar yg dh pencen je..

tapi, aku tgk semua org sekeliling abah..majoriti..jiran2, sedara, org kampung malah cikgu2 aku pun kenal abah n hormat abah aku..(nape tetibe rs sebak kt dada aku?rindu abah..)

abah tegas..itu yg aku tau..dgn anak2, mmg xde maknenye ktorg ni nk dimanjakan..
hehe..tp, jujur..aku suka cr abah didik aku..(xtau la adk bradik yg laen...huhu)

cume abah agak kurang tegasnye utk adk aku tu..huh..patutla manje..nyampah..(jeles sbnanye..)

apepun, terima kasih sgt kt abah..
dgn ketegasan die, aku rs diri ni sgt berdisiplin..
tau berdikari, tau nk plan ms dpan sendrik, pilih mn yg betul, alhamdulillah..gigih utk tambah ilmu..
"aku suka diri aku yg skarang.."

syukur sgt aku dpt abah mcm "abah"

die la idola aku..

kalu tgk blk diri aku ni...

rsnye, sbnanye aku lbh ikut cr abah walupun kebanyakan org ckp aku ni ikut mak(sampai ade yg cakap muke aku kalu dh tua, mcm mak tu..hehe..)

sebab aku ni, tegas..mcm abah
cermat..mcm abah
kerja yg aku buat selalu nk kemas n seboleh2nye nk perfect..mcm abah
maintain cool..mcm abah (tp, sbb aku pempuan..kureng sket kot..hehe)
bersifat kepimpinan..mcm abah(ade la kisah nye..hehe)
cepat simpati..mcm abah(kdg2 ni kire kelemahan aku..hehe)
degil mcm abah jugak...akaka
suke berfikir..erm..mcm abah gak..
eh, byk le yg mcm abah..

yg penting, cita2 mendidik ni mmg menjadi kesukaan n minat aku..

tp, dalam mendidik..byk kesabaran harus diletak kepada tahap sepatutnya..
tegas itu satu kemestian, garang patut utk murid yg berkehendakkn..
simpati perlu bg situasi2 tertentu..
timbangrasa harus win-win situation

apepun, akan ku teruskn cita2 ni yg merupakan cita2 mak n abah aku nk tengok aku jd pendidik..

** seronok dapat memenuhi impian makabah, juga impian aku **

No comments: